tisdag 5 januari 2016

Inkomster / Sparande December 2015


Varje månad kommer jag att presentera mina inkomster och mitt sparande. Eftersom jag startade bloggen nu i december så kommer här första rapporten.

Jag vill redovisa dessa siffror av några få anledningar. För det första vill jag visa att man kan bli ekonomiskt oberoende vid en relativt låg ålder och utan att ha en jättehög månadslön. Jag själv tjänar runt 26 000 SEK brutto i månaden och kommer antagligen aldrig att nå upp till de riktigt hög lönerna.
Jag tror att det är ett vanligt misstag folk gör att de fokuserar på inkomsterna istället för utgifterna. Vad spelar det för roll om man tjänar 50 000 SEK i månaden och samtidigt spenderar 50 000? Lär man sig att leva sparsamt så går det att nå ekonomiskt oberoende med en månadslön som min på ca 10-20 år. Tiden det tar är beroende på en rad olika faktorer, men det är absolut möjligt.


Den andra anledningen är att jag vill presentera detta levande varje månad så att man skall kunna jämföra och följa mig i min resa. Jag kommer inte att redovisa alla mina utgifter varje månad i rapporten, utan kommer precis som rubriken till detta inlägg säger endast att redovisa mina intäkter för månaden och de pengar som har satts in på aktiekontot. Mellanskillnaden är naturligtvis mina utgifter för månaden.

Inkomster december 2015:
Lönearbete:21 086 SEK
Utdelningar:352,19 SEK
Övriga inkomster:0 SEK
Totala inkomster21 438,19 SEK
Sparande december 2015:
Överföring till aktiekonto inkl utd.12 352,19 SEK

Jag uppnådde alltså en sparkvot på 57,6% i december vilket jag är mycket nöjd med! Inkomsterna i december fick en skjuts av att lönen fick lite hjälp av ett par övertidstimmar och att utdelningarna tickar på i allt snabbare takt. Ni kan se min redogörelse för decembers utdelningar här. Ni ser att raden för övriga inkomster är väldigt tom just nu och det är här det är tänk att jag skall redovisa mina inkomster från mitt sidoprojekt senare. Om ni har läst vilka mål jag har för 2016 så vet ni att ett utav målen var att tjäna minst 10 000 SEK utöver lönearbetet under året och det är här jag har tänkt att det skall redovisas.

Målet för 2016 är att ha en sparkvot över 45% så kan jag bara hålla i detta precis som i december så skall inte det vara några problem att uppnå. Jag känner dock redan nu att januari kommer att bli tufft då vi inte har mycket mat kvar i skafferierna och måste därmed storhandla minst en gång denna månaden. Dessutom kommer några utav mina utgifter från jul och nyår att visa sig först i nästa rapport, men det är bara att göra det bästa utav det och försöka pressa sig för att redovisa så starka siffror som möjligt. Efter januari tror jag att det kommer vara nedförsbacke med mitt sparande. Dels så hoppas jag på en löneförhöjning från arbetet och också att jag och sambon skall komma igång med vårt sidoprojekt under våren.


Photo Credit: Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar