söndag 10 januari 2016

Söndagsläsning 10/1

Årets första börsvecka resulterade i en nedgång på hela 6,78% för OMXS30. Utöver det har snön och kylan tagit ett stabilt grepp om staden där jag bor. Detta har lett till att cykeln fått gå på vinterledighet och ett busskort har inhandlats. Helt okej att kunna cykla fram till nyår tycker jag.

Nedan följer ett antal läsvärda artiklar från veckan som gått.




Petrusko skrev ett mycket bra inlägg som sätter pricken över i:et på vad utdelningsinvestering handlar om med sitt inlägg som handlar om att våga köpa när andra säljer.
Långsiktig investering fortsätter med sina jämförelser mellan svenska och internationella utdelningsgiganter. Detta var den andra artikeln av detta slag och här jämfördes svenska Handelsbanken med snabbmatsjätten McDonalds. Precis som i artikel nummer 1 i detta tema så blev jag lurad av de amerikanska bolagens fint stigande utdelningskurva jämfört med Handelsbanken mer varierande utdelningar. Läs!
Daniel investerar fortsätter med sina trevlig återblickar från sina tidigare investeringsår. Nu är det 2010 som betas av och det är härliga inslag av igenkänningsfaktorer från börsåret, jag ägde själv Lundin Mining det året vill jag minnas. Jag finner dessa återblick-inlägg mycket trevliga och intressanta så har du inte läst de tidigare han publicerat rekomenderar jag att ni tar en titt på dem också.
z2036 eller Stefan Thelenius skriver om minicourtaget på avanza/nordnet som jag själv använder mig flitigt av. I artikeln och framförallt i kommentatorsfältet diskuteras hur man kan få ner courtagekostnade under de 0,25% som skall vara minimum. Bra och viktig information för utdelningsinvesterare.
Trots att jag inte är bosatt i Stockholm utan i den näst största staden i detta land känner man igen mångt och mycket av det som skrivs i Chansar mest artikel om trängselskatten. Politikerna skjuter sig själva i foten och Chansar Mest skriver på ett härligt samhällskritiskt sätt med glimten i ögat om situationen tycker jag.
Dividendgrowthinvestor diskuterar hur utdelningssäkningar kan påverka framtiden för en pensionär som lever på sina utdelningar. Han överväger också att vikta om sin portfölj från fixted income till bolag med tillväxt precis så som jag vill investera.

Swinga reit utdelningar 

Sparaspendera skriver ett intressant inlägg om att handla utdelningsaktier och sedan sälja dem innan/efter ex-utdelningsdatum och på så sätt kunna tjäna pengar. Intressant läsning med bra räkneexempel i slutet.


Veckans roligaste tycker jag att Investerens blogginlägg ovan var. Inläggets rubrik sammanfattar det bra så jag nöjer mig med att säga, läs det bara.



Tack för att ni läst och hoppas ni hittade någon ny artikel att läsa igenom under söndagskvällen.

/Utdelningssstugan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar