onsdag 17 februari 2016

Senaste köpen

Det har varit lite turbulens här i den annars så lugna stugan. I stugan gillar man att luta sig tillbaka och sakta men säkert se utdelningarna trilla in på kontot. Att se utdelningarna hela tiden växa sig större och att en dag kunna leva på dessa utdelningar i form av passiv inkomst är målet. 


Den senaste tiden har dock flertalet bolag lämnat sina årsbokslut och i och med detta har en del slutsatser kunnat dras om befintliga innehav. Ett av dessa innehav var Industrivärden som valde att sänka sin utdelning med hela 20%! Det resulterade i att jag sålde av hela innehavet. Nu har det blivit dags att redovisa vad som inhandlades för pengarna som försäljningen av Industrivärden genererade. 

I andra delen av min strategi beskrev jag hur jag hela tiden är fullt investerad på börsen oavsett börsklimat. Nu i tider som dessa när många är oroliga och rädda för vart Mr.Market väljer att gå så ser jag fortfarande ingen anledning att ändra min strategi. De pengar jag lyckas spara för att investera de investerar jag så snart jag ser ett bra köptillfälle. Jag besitter varken det tålamod eller den kunskap som krävs för att sitta med en stor kassa och invänta "rätt" tillfälle.

Därmed var det inget svårt beslut att pengarna efter försäljningen av Industrivärden genast skulle ut och börja arbeta för mer utdelning igen. Jag är fullt övertygad om att den viktigaste ingrediensen som utdelningsinvesterare är tiden på marknaden. Jag tror inte att det viktigaste är att handla vid rätt tillfällen. Köper man regelbundet under en lång tid och hela tiden har så mycket kapital inne på marknaden som möjligt så kommer det ge en mycket bra avkastning på sikt, i de flesta fall bättre än dem som försöker tajma marknadens konjunktursvängningar.

Jag ligger i vanlig ordning lite efter i redovisningen här på bloggen och gjorde nedan inköp redan den 27/1. Följande aktier inhandlades:





Det blev alltså ett utav mina kärninnehav som jag valde att fylla på i för hela summan som försäljningen av Industrivärden genererade. Handelsbanken som i förra veckan lämnade en kanonrapport och samtidigt meddelade en utdelningshöjning till 6 kronor per aktie, en ökning med 2,74% från förra året. I nedan bild kan ni få en fin uppfattning om hur stabil Handelsbankens aktie är med en stadig tillväxt. De senaste 10 åren har de haft en genomsnittlig utdelningstillväxt på hela 8,43%.






Bild hämtad från borsdata.se

Handelsbanken handlades till följande direktavkastning vid inköpstillfället:

Handelsbanken A (SHB A) - 6,05%

Den fortsatta nedgången på börsen tillsammans med utdelningsökningen ger en riktigt fin direktavkastning för ett sådant fint bolag som Handelsbanken. Att kunna handla Handelsbanken till ovan direktavkastning och med den historik den innehar hoppas jag att det skall bli en betydligt bättre investering än vad Industrivärden hade varit för portföljen. 

Veckans köp ökade min årliga utdelning med 348 SEK. Sidan portfölj kommer att uppdateras i slutet av månaden för att spegla aktuella innehav.

Må väl och lycka till med era investeringar!

/Utdelningsstugan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar