söndag 28 februari 2016

Varför är jag utdelningsinvesterare?


Därför är jag utdelningsinvesterare. Leva på utdelningar.Jag är en person som har väldigt lätt för att snöa in mig på olika saker. När jag väl hittar ett nytt projekt eller aktivitet så vill jag nästan alltid ägna all min vakna tid åt det. Det är inte ovanligt att jag ligger sömnlös och funderar på hur jag skall kunna göra saker bättre eller mer effektivt även på natten. Jag har hittills provat många olika saker under mitt 26 år långa liv. Den gemensamma nämnaren och drivkraften för de olika aktiviteter jag hållit på med det senaste åren är att försöka tjäna pengar och att en dag kunna bli ekonomisk oberoende.




Det här med att jag verkligen snöar in mig på saker gäller som sagt allt jag gör. Det finns inget mellanläge utan om jag börjar med något så skall jag göra det så bra jag bara kan. Detta har gällt allt ifrån styrketräning till sportsbetting. Jag gillar att utstaka en plan/strategi och sedan försöka följa den till punkt och pricka för att en dag bli framgångsrik. Till exempel har jag provat och utformat diverse olika tränings- och kostprogram för att få ut maximalt av min träning. När jag provade på sportbetting seriöst under ett par år provade jag även där avancerade statiska formler och system för att kunna få ett postivt väntevärde på de spel jag lade och på så sätt kunna slå sportsböckerna. 

Drömmen om att en dag kunna leva genom en passiv inkomst har vuxit fram de senaste åren. Jag började med att läsa på så mycket det bara gick om ämnet på diverse medier och såklart alla fantastiska bloggare där ute. Två bloggare som inspirerat mig väldigt mycket har varit Dividend Mantra och Lundaluppen. Båda dessa är dessvärre inaktiva idag, men de var riktiga inspirationskällor när de fortfarande skrev. Genom dessa stötte jag i alla fall på begreppet utdelningsinvestering och man fick lära sig att genom leva sparsamt, investera och ränta-på-ränta effekten så skulle man en dag kunna leva på utdelningarna aktierna genererade. 

Det jag gillade med utdelningsinvestering var att man behövde inte ha något egentligt startkapital. Självklart skulle ett större startkapital ta dig snabbare till ditt mål, men du behöver inte nödvändigtvis ha det. Jag själv började i januari 2015 att investera ca 100 000 SEK i utdelande bolag på mitt aktiekonto hos Avanza. Under året köpte jag och sålde en hel del och det tog ett tag innan jag hade utformat den strategi som passade mig. Jag insåg snabbt att det handlade om att vara långsiktig, vilket hjälpte mig att visa upp ett sådant starkt resultat redan första året då jag kammade in hela 7173 SEK i utdelningar, 598 kronor per månad. Pengar som jag inte har behövt arbeta något extra för! Mina tidigare projekt hade lärt mig att genvägar till att tjäna mycket pengar på kort tid oftast blir precis tvärtom. Uttrycket "låter något för bra för att vara sant, så är det oftast också det" tycker jag går att applicera på nästan allt i livet.

Jag insåg också att bolag som växer och hela tiden delar ut mer och mer pengar växer snabbare än inflationen. Så om man väljer att satsa på rätt företag, företag med starka produkter, bred vallgrav och bra tillväxt, så kommer din inkomst hela tiden växa snabbare än vad priserna på de varor/tjänster du använder gör. Detta gör utdelningsinvestering till en perfekt passiv inkomst att ha den dagen man väljer att sluta arbeta och leva av sina utdelningar. Jag tycker därför att det känns mycket bättre och tryggare än att istället börja sälja av aktier och leva på sin förmögenhet efter pensionsåldern. Jag vet inte ens hur man skulle räkna, lever man i 80, 90 eller 100 år? Genom utdelningsinvestering behöver du inte ens räkna på din livsläng eftersom ditt kapital antagligen kommer växa snabbare än vad du kan göra av med efter tillräckligt många år.

Sista aspekten som jag verkligen gillar med utdelningsinvestering är ränta-på-ränta effekten eller världens 8:de underverk som Einstein valde att kalla det. Jag har själv inte känt av effekten så mycket ännu eftersom en viktig ingrediens är tid och eftersom jag endast hållit på i lite drygt ett år har inte mina utdelningar hunnit ta del av effekten så mycket ännu. I exemplet nedan kan ni se hur det verkligen tar fart sedan.
I exemplet har vi ett ingångsvärde på 100 000, sedan månadsspar 10 000 ytterligare och så räknar 10% avkastning varje år. I början rör sig kurvan i stort sett linjärt, men efter ett par år lutar den allt brantare och efter 25 år med de siffror jag matat in är portföljen värd hela 14 000 000 istället för de 100 000 som var ingångsvärdet! Jag kan inte vänta innan jag själv får chansen att se effekterna av ränta-på-ränta fenomenet på mina egna utdelningar och portföljvärde om ett par år.

Så för att sammanfatta det så tror jag att jag äntligen har hittat den rätta inkomstkällan för mig som gör att jag en dag kommer att kunna leva på en passiv inkomst. Utdelningsinvestering kräver tålamod och disciplin, men känns absolut som rätt väg att gå och det finns levande bevis på att det verkligen fungerar, ta Fantastiska Farbror Fri till exempel. Jag är just nu 100% fokuserad på att spara så mycket kapital som bara är möjligt och sedan investera dessa på bästa sätt. Att äga andelar i stora stabila bolag som till exempel Johnsson & Johnsson som har höjt utdelningen i 53 år i följd och har en sund utdelningsandel på endast 46,2% kommer att fortsätta dela ut pengar till mig oavsett om jag ligger på stranden eller är på gymmet i framtiden.

Må väl och lycka till med den strategi ni väljer för att nå era mål och drömmar!

/Utdelningsstugan

Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänk

16 kommentarer:

  1. Härligt inspirerade inlägg. Håller med dig i allt till 100%. Jag antar att du fungerar som mig att efter ett tag svalnar den inledande förtjusningen? Hur går dina tanker kring det? Om 2-4 år när du kan mycket mer, hur tänker du hålla igång sparandet och intresset? Jag förstår att du inspireras av att kunna göra vad du vill om x antal år. Men som person så tror jag du precis som mig letar efter ny kunskap och vill vidare i livet? Tacksam för hur du tror att du kommer lyckas hålla igång snöbollen på ett intressant sätt.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Tack för de fina orden! Jag kan känna igen mig i det du skriver att den inledadande förtjusningen kan svalna efter ett tag. Jag har hållit på i lite mer än ett år nu och en av anledningarna till att jag startade denna bloggen var för att kunna hålla mig disciplinerad och motiverad i framtiden. Man måste hela tiden utvecklas och det gör man genom att gå utanför sin comfort zone, att skriva dessa inlägg och utlämna sig själv är ett sätt för mig att göra det. Mitt svar är alltså att genom bloggen i sig och genom att förhoppningsvis se resultaten och utdelningarna växa skall kunna hålla mig motiverad för många år framöver. Sedan är ju såklart den största drivkraften att en dag kunna leva på utdelningarna och disponera sin tid som man önskar. Detta är dock så himla avlägset för mig idag så ser de andra två anledningarna som mer motiverande nu och inom de närmsta åren.

      Må väl och hoppas att vi båda lyckas hålla uppe motivation!

      /Utdelningsstugan

      Radera
  2. Trevligt inlägg... Alltid inspirerande att se vad som motiverar andra.

    Jag vet inte om du läste det men för någon vecka sedan skrev jag om att Jason helt slutat på dividendmantra men att han nu skriver på dailytradealert.com och han skriver nästan som vanligt. Han funderar också på att starta en ny blogg. Sök upp honom på twitter så är det lätt att följa det han skriver.

    Lycka till med investeringarna
    Att Välja Lycka

    Ps. länk till det jag skrev om Jason :-) om du är intresserad
    http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/02/har-jason-forsvunnit.html
    Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Att välja Lycka!

      Tack för din kommentar. Jag följde hela Dividend Mantra cirkusen när begav sig på mycket nära håll och tror jag uppdaterade hans blogg och Jasons Facebook sida minst 10 ggr om dagen för att försöka reda ut vad som hänt. Kortfattat kan man säga att jag var väldigt besviken med allt och tycker det var riktigt tråkigt att bloggen dog även om jag har förståelse att han sålde.
      Jag läste faktiskt din redogörelse av det inträffade och kan inte annat än intyga i allt du skriver. Hoppas han startar en ny blogg i framtiden, blir definitivt något att följa även om han antagligen är fri inom en snart framtid.

      Må väl och lycka till i framtiden!

      /Utdelningsstugan

      Radera
  3. Hej!

    Jag vill bara säga att detta var ett riktigt bra inlägg. Du skriver bra och jag gillar att bli inspirerad. God job!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Drommaren!

      Tack för din kommentar och för de fina orden. Alltid kul att kunna inspirera någon annan!

      Må väl och lycka till framöver.

      /Utdelningsstugan

      Radera
  4. Du verkar precis som jag gå in med 100% i allt du nu går in i. Min fråga är hur din omgivning har reagerat på ditt nya intresse? Vänner och familj med mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spara för Livet!

      Det tycks vara vanligt bland oss utdelningsinvesterare att gå in i saker 100% baserat på kommentarerna här.
      Jag tycker generellt att min omgivning har reagerat bra på mitt nya intresse. Men man får verkligen välja vilka person man säger vad till. Det finns många människor även i min absoluta närhet som tycker att aktier är ett "lotteri" och att man är lite galen som investerar så mycket. De finns även människor som tycker att man är "snål" för att man inte spenderar hela sin månadslön på onödiga prylar.
      De flesta av mina nära och mina vänner är dock även dem intresserade av ekonomi så då blir det lättare att prata och diskutera med dem.

      Tack för en intressant frågeställning som jag gärna hade velat bolla tillbaka till dig om du har tid och lust att svara.

      Må väl och lycka till!

      /Utdelningsstugan

      Radera
    2. Nja min familj var väl lite skeptisk i början då jag typ minskade på de flesta utgifterna och gjorde mig av med bilen. Vad gäller vännerna så är det få jag skulle informera om hur mycket jag egentligen sparar varje månad utan informerar bara om att jag sparar och investerar i utdelande aktier.

      Radera
    3. Känner igen mig i det du skriver. Tack för kommentaren!

      Radera
  5. Nickar även jag igenkännande i fenomenet av att snöa in sig på saker och ting. Finns många sådana i mitt liv som underlag för flera böcker (säkerligen). Däremot är det intressant att fundera kring vilka av dessa många saker som dör ut, och vilka som inte gör det - och varför.

    Att ägna sig åt spreadsheet-formler, och dokumentera hushållsekonomin, och portföljutveckling kan jag personligen tycka är fullt genomförbart vid sidan av ett reguljärt lönejobb - till skillnad från att exempelvis köpa och förvalta skog, starta och driva ett företag eller skaffa ett extrajobb. Nu generaliserar jag grovt, men poängen är att jag tycker det passade bra för mig utifrån min livssituation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan,

      Precis som jag skrev till kommentaren ovan så verkar många i denna gemenskapen känna igen sig i det jag skrivit. Det är helt klart intressant vad det är som lever kvar och vad som dör ut. Personligen tror jag att jag är "klar" med något när jag inser att det inte kommer leda till det jag hoppats på t.ex så löste jag aldrig någon formel som skulle göra mig ekonomisk oberoende på sportsbetting och då släpper jag den bollen och börjar söka efter något annat.
      Jag håller med dig om att detta med utdelnignsinvestering och allting runt omkring borde vara genomförbart för de flesta och inte bara oss 100%-i-allt-vi-gör:are så jag hoppas verkligen att jag kan hålla i detta i några år för då kommer det blir riktigt roliga siffror på kontona.

      Tack för en intressant kommentar.

      /Utdelningsstugan

      Radera
  6. Din blogg är väldigt intressant. Jag ser att du också gillar att läsa inlägg från Dividend Mantras? Om du vill fortsätta med det hittar du honom under nytt alias här: http://www.mrfreeat33.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bombmattan!

      Det har jag koll på. Följer även hans nya blogg :)

      Må väl!

      Radera
  7. Tjena, jag vill gärna investera i utländska aktier och jag har läst att det bästa är att ha dessa i en kapitalförsäkring.
    Ska man deklarera något själv när man får utdelning (fylla i blanketter) eller görs detta automatiskt som för svenska aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Äger du dina aktier i en kapitalförsäkring så behöver du inte deklarera för någonting. Det redovisas automatiskt.

      Må väl!

      Radera