måndag 28 december 2015

Mål 2016

Att ha en tydlig målsättning tror jag är viktigt för att lyckas nå sina mål. Mitt mål precis som de flesta andra utdelningsinvesterare är att en dag kunna leva på utdelningar. Att de inkasserade utdelningarna överstiger de utgifter man har. Att redan nu, mitt andra år som utdelningsinvesterare, sätta upp som mål att bli ekonomiskt oberoende känns väldigt avlägset.
Jag har därför valt att sätta upp olika delmål för varje år som i mindre steg skall föra mig närmare mitt slutmål. Detta för att hela tiden verkligen försöka pusha mig själv att försöka nå mitt mål så snabbt som möjligt. Nedan finner ni mina mål jag har satt upp för 2016 och de är också uppdaterade i fliken mål här ovan. Målen är ganska
tuffa baserat på mina förutsättningar, men de går absolut att genomföra om man går in för det 100%!

Mål 1: Årets utdelningar skall uppgå till minst 12 000 SEK.

Det hade varit fantastiskt roligt att komma över 12 000 i utdelningar för år 2016. 1000 kr i snitt per månad hade varit en häftig milstolpe att passera. Baserat på det kapital jag idag har på mitt aktiekonto hade detta mål ganska så lätt kunnat uppnås, men eftersom jag är en utdelningsinvesterar som i huvudsak vill satsa på aktier med god utdelningstillväxt kan det vara svårt att se tidiga resultat. På lång sikt borde dock min utdelningstillväxtstrategi slå de högutdelande bolagen i totalavkastning. Om jag bara orkar att ha tålamodet kommer det förhoppningsvis att börja visa sig i resultatet om 5-10 år när ränta-på-ränta effekten börjar arbeta på allvar. Mina totala utdelningar 2015 uppgick till 7173 sek. En utdelning på 12 000 skulle alltså vara en höjning jämnfört med föregående år på 67,3%.

Mål 2: Spara 45% av nettolönen, i snitt per månad.

Detta målet kommer bli tufft att uppnå. Jag har en inkomst idag som ligger kring vad en snittlön i Sverige ligger på, men jag bor billigt och med en sambo som är minst lika ekonomiskt som mig. Under 2015 har jag legat runt 35-40% så det är inte omöjligt! 

Mål 3: Tjäna minst 10 000 SEK utöver utdelningarna och det vanliga arbetet.

Detta målet är väldigt spännande tycker jag. Jag och sambon har länge pratat om att försöka skaffa oss en inkomst vid sidan av våra vanliga arbeten och nu i och med att detta målet blir publicerat för allmän beskådan så får vi kanske äntligen göra slag i saken och försöka genomföra det. Vi har bland annat pratat om att importera någon produkt och sedan försöka sälja vidare på t.ex Tradera. Vi får se hur det blir. Jag återkommer säkerligen i detta ärende.

Mål 4: Genomföra minst 2 "paraktiviteter".

Detta målet har jag och min sambo satt upp tillsammans. Detta målet känns viktigt eftersom vi under året försöker leva så ekonomiskt och sparsamt som det bara går så måste vi även satsa på varandra. Med paraktiviteter menas att vi skall resa bort någonstans tillsammans och bara ha det bra och umgås med varandra. Det behöver inte nödvändigtsvis betyda en resa utomlands utan kan likväl vara en långhelg med hotellövernattning på annan ort i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar