torsdag 29 december 2016

Senaste transaktionerna 29 December


Senaste transaktionerna i November
Det har blivit hög tid att redovisa månadens inköp av byggstenar till portföljen. Som ni med största sannolikhet känner till vid det här lag så köper jag varje månad aktier för det kapital jag lyckas spara undan från lönearbetet. Jag handlar även för de utdelningar jag inkasserat under månaden. Över tid skall det hjälpa mig att bygga upp en stark pengamaskin som man i framtiden inte behöver tillsätta nytt kapital till. Den skall helt enkelt växa av sig själv och dessutom betala ut pengar till mig som täcker mina kostnader.







Jag är ännu bara i början av min resa, men jag känner mig mer och mer övertygad om att det en dag skall gå att leva på utdelningar om jag följer min strategi. Det känns fantastiskt att jag kommit igång med mitt sparande och utdelningsinvestering. Det svåraste steget är precis som de kloka säger "att börja". När man väl kommit igång så går det riktigt fort framåt och med hjälp av ränta-på-ränta effekten så kommer det bara att gå snabbare och snabbare. 

Nedan finner ni mina senaste transaktioner och de ägde rum den 20 + 21 december.



Senaste transaktionerna

Utdelningsstugans senaste aktieinköp.



Kommentar


Som ni kan se i listan ovan så blev det i vanlig ordning en hel massa transaktioner. Jag försöker fylla på i alla mina svenska aktier månadsvis för ca 500 SEK. Detta för att jag inte försöker tajma marknaden, jag köper i ur och skur och oavsett om börsen är "dyr" eller "billig". Det är en strategi som jag själv kommit fram till är bäst för mig och jag tror det är viktigt att alla hittar något som passar sig själva.

Ni som läste mitt inlägg i förra veckan Min aktiebevakningslista December  såg att jag hade extra bevakning på Kopparbergs och Disney inför månaden och valet föll som ni kan se i listan ovan på Kopparbergs. Kopparbergs har haft det motigt ett tag, men jag har grymt stor framtidstro på bolaget. Eftersom Kopparbergs är listade på en mindre lista så kostar courtaget minst 19 SEK per transaktion där. Med andra ord så måste jag alltså handla för en större summa när jag skall köpa Kopparbergs så att inte courtagekostnaden blir för hög. Optimalt hade varit att kunna handla månadsvis även i Kopparbergs som jag gör i mina andra svenska innehav, men nu när situationen ser ut som den gör så får man anpassa sig så bra som möjligt efter den.

Den uppmärksamma märkte också att jag har gjort slag i saken och bytt från Handelsbanken A till Handelsbanken B. Då transaktionen var såpass stor så passade jag på att ändra courtageklass på Avanza från Mini till Small. Då sparade jag några kronor på att göra bytet i courtagekostnad. Man kan byta courtageklass en dag var 30:e dag på Avanza. Så det kommer passa bra att ändra tillbaka till Mini igen sedan när det är dags för nya månadsinköp i januari. Bytet gav mig ca 3% fler aktier i Handelsbanken (borträknat courtagekostnaden), inte helt fel alltså att kunna öka utdelning med 3% bara genom ett byte.


Sammanfattning


Jag fortsätter att följa min strategi och bygger sakta, men säkert, upp en stabil utdelningsmaskin. Mitt nysparande tillsammans med utdelningarna som jag inkasserar ökar hela tiden min köpkraft så byggandet kommer att gå snabbare och snabbare, vilket såklart ger extra motivation att köra på så hårt man kan nu i början. Precis som jag har varit inne på tidigare så kommer det tillsammans med ränta-på-ränta effekten så kommer detta förhoppningsvis ge fantastiska resultat om ett par år. 

Totalt så ökade alla transaktionerna ovan + bytet i Handelsbanken från A till B min årliga estimerade utdelning med ca 528 SEK! Snöbollen rullar onekligen på!
Sidan Portfölj kommer uppdateras vid slutet av månaden för att spegla aktuella innehav i portföljen.


Vilka aktier har ni köpt under månaden?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.



Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

4 kommentarer:

  1. God fortsättning i Utdelningsstugan !

    Ännu ett år som vi snart kan lägga till handlingarna med allt det innebär. Nu ser vi fram emot ett spännande nästa...

    Tackar för läsvärda inlägg och trevliga filmer. Önskar dig och dina närmaste (familj + aktier ) ett gott 2017.

    Hälsar en som har köpt både Starbucks & Novo :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christer!

      Tack så mycket. Nästa år blir förhoppningsvis grymt! Det skall bli spännande att se hur mycket man kan snygga till siffrorna från 2016.

      Tack själv för dina kommentarer och jag passar på att önska dig och dina närmaste ett riktigt gott nytt 2017 tillbaka.

      Kul att vi numera är delägare i både Novo och Starbucks :)

      Må väl!

      Radera
  2. Har fyllt på HM och Castellum under december och januari. Snyggt gjort med arbitraget mellan Handelsbanken-aktierna! Intressant blogg, jag gillar speciellt dina Youtube-videor. Mvh Rik innan 30

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rik innan 30!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden. Låter klokt att fylla på i både HM och Castellum, jag tror att det kommer visa sig vara riktigt bra på ett par års sikt.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera