onsdag 19 oktober 2016

Aktieanalys av Hennes & Mauritz

Nästa bolag ut i min aktieanalysserie är Hennes & Mauritz (HM B). H&M är portföljens just nu 5:e största innehav och jag klassar bolaget som ett kärninnehav. H&M har haft det motigt under ett par år nu och det fortsätter att gå trögt för bolaget. Många hävdar att H&M har varit för dåliga i omställningen mellan butikshandel till e-handel och att det är därför som siffrorna sviker. Vissa menar till och med att den dåliga omställningstakten och det gigantiska butiksnätet kan bli slutet för H&M.




Två andra analyser jag nyligen läst om H&M illustrerar just det jag var inne och petade i ovan. Två otroligt skickliga skribenter, men helt olika syn på H&M och bolagets potential framöver.

Växa Leva Dö
Ovan inlägg är skrivet av Fundementalanalys. Han tror att H&M, precis som Ericsson, går en negativ framtid tillmötes.

Inköp Hennes & Mauritz
Lundaluppen i ovan inlägg däremot har fortfarande tro på bolaget och tror att H&M kommer att kunna utnyttja sin storlek och butiksnät under och efter omställningsfasen mot e-handel.

Min egen analys av Hennes & Mauritz ser ni lättast direkt här nedan.


Aktieanalys Hennes & Mauritz






Mitt eget innehav i H&M


Som jag nämnde i introt på detta inlägget så klassar jag Hennes & Mauritz (H&M B) som ett kärninnehav i portföljen. Det betyder att på lång sikt så vill jag att H&M skall ha en viktning på mellan 5-10% av det totala portföljvärdet. H&M är just nu portföljens 5:e största innehav och har idag en vikt av portföljvärdet på 4,8%. Med andra ord så är H&M i stort sett där jag vill att det skall vara i portföljen. Jag hoppas dock att bolagets aktiekurs fortsätter att ha det motigt så jag kan fortsätta att fylla på vid dessa nivåer i flera år till. Eftersom jag är i början av byggandet av min portfölj och har ett primärt fokus på utdelning så är inte en positiv utveckling av aktierkursen något jag efterfrågar i dagsläget.

Nedan kan ni se mina köp jag har gjort i H&M sedan jag började med utdelningsinvestering. Jag brukar fylla på mellan 500-1000 kronor varje månad, men har vid vissa tillfällen valt att göra lite större köp då aktiekursen har tagit extra stryk.


Utdelningsstugans köp i Hennes & Mauritz

Mitt genomsnittliga inköpspris på alla transaktionerna ovan landar på 295,06 SEK per aktie. Så med andra ord är jag hittills ner 14,5% på min investering i H&M. Jag har vad många skulle kalla ett ganska högt GAV i aktien, men detta hoppas jag att kunna fortsätta snitta ner i många månader framöver.

I portföljen finns just nu totalt 75 stycken H&M aktier. De har ett marknadsvärde på ca 18 988 SEK. Om utdelningen för nästa år ligger kvar på 2016 års nivå så skulle det betyda att jag inkasserar 731,25 SEK här i stugan. Inte fy skam, men jag både hoppas och tror på en liten höjning av utdelningen till nästa år. Jag kommer dessutom att hinna köpa på mig ytterligare några aktier innan det är dags för utdelning.

Direktlänk till Hennes & Mauritz på Avanza.



Slutsats


Hennes & Mauritz har haft ett par motiga år och har haft svårt att visa upp stark tillväxt vad gäller omsättning och resultat. Som man såg i analysfilmen så var det ju tveksamt om bolaget skulle få gröna bockar på utdelningstillväxten och utdelningsandelen. Ingen tvekan om att det har gått motigt för bolaget, men jag hoppas att de framöver kommer att få lite mer vind i seglen. Något som i alla fall jag anser som positivt är att butiksnätet växer i rasande fart och som ni också såg i filmen så äger H&M ett ofantligt antal butiker och det 
antalet fortsätter växa i snabb takt för varje månad som går.

Jag som är utdelningsinvesterare önskar mig en stark utdelningstillväxt och hade gärna sett att H&M bjöd på en höjning redan nästa år. Det som talar emot en utdelningshöjning är att utdelningsandelen redan är såpass hög (77,2% år 2016) och att bolag har svårt att visa riktig stark tillväxt. Samtidigt som jag gärna ser en höjning så vill jag ju inte på något sätt att bolaget skall riskera att betala ut för mycket pengar. Då är det lika bra att bolaget låter utdelningen ligga kvar på tidigare nivå och istället fortsätter att utöka sitt butiksnät och strategin tills tillväxten är på plats.  

På lång sikt känner jag mig dock ganska säker på att H&M blir en fin investering då jag likt Lundaluppen tror att de kommer kunna dra stordriftsfördelar när e-handeln väl är på plats. Det tillsammans med ett såpass utbrett butiksnät kommer förhoppningsvis ge dem det övertag som krävs för att kunna fortsätta öka vinsten och därmed utdelningen.


Äger ni H&M och vad tror ni om bolaget framöver?


Missa inga inlägg framöver anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här

Må väl och lycka till med era transaktioner under månaden!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



*Innehåller affiliatelänkar

24 kommentarer:

  1. Jag sitter rätt tungt i HM och har faktisk lite plus på dem. 2,13 % upp. Och jag tror på dem. Visst de kan förbättra sin onlineförsäljning men de tjänar fortfarande bra med pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa!

      Tack för din kommentar. Ja det är många som är med på skutan. Då har vi liknande tro framöver. Som du säger så växer ju bolaget fortfarande kraftigt samtidigt som de tjänar pengar. Finns bara ytterligare möjligheter som jag ser det!

      Må väl!

      Radera
  2. Äger 100 stycken HM B, men de har inte haft någon utdelningstillväxt att tala om på sistone och delar ut en stor del utav sin vinst så jag ökar inte utan ligger lugnt kvar. Dock finns det möjligheter att e-handeln samt investeringar i Kina/Indien börjar ge resultat och då blir de mer intressanta såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kul att vi sitter i samma båt även fast du äger några aktier fler än mig. Jag gillar inte heller att tillväxten har avtagit i sådan hög takt och samtidigt utdelningsandelen ökat. Känns som en oroväckande trend. Bolaget tjänar ju trots allt fortfarande pengar och har verkligen potential framöver om de lyckas med sina satsningar.

      Må väl!

      Radera
  3. Jag sitter också tungt i H&M. Har ett GAV på 245 kronor och ligger därför plus åtminstone 4 procent i nuläget.

    Har inga översvallande förväntningar om framtiden men tror samtidigt att katastrofscenario är överdrivna. Min syn är att H&M liksom t.ex. Clas Ohlson och Coca Cola kommer stanna av sin vinsttillväxt men samtidigt fortsätta vara ett stabilt företag som delar ut god och stabil utdelning under många år.

    Möjligt att kursen sjunker ytterligare på sikt om tilltro till expansion sjunker. Det skulle dock innebära att jag kan öka och sänka mitt GAV. På sikt vill jag ha 400 aktier och har nu 90 (i ISK) så är inte jätteorolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Tack för din kommentar! 245 SEK tror jag kommer vara ett riktigt bra GAV när man tittar tillbaka om ett par år. Jag har en något mer positiv framtidstro för HM än du, men hade ju inte haft något emot om de blev ett nytt Coca Cola då de lyckats höja utdelningen i varje år i hur många år som helst.

      Må väl!

      Radera
  4. Jag äger också HM och det var ett av mina första riktigt seriösa innehav. Det enda som jag anser lite negativt är att det var några år sedan nu som HM höjde utdelningen. Dock har inte utdelningen sänkts, vilket jag tycker är bra nog. Bolaget har visat en fallande vinst på senare tid, men det är på sätt och vis bara bra då det på så vis blir rea på denna "folkaktie"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan till Miljonen!

      Tack för din kommentar. Hm var ett av mina första "seriösa" innehav också och är nu en av mina byggstenar inför framtiden. Hade också gärna sett en höjning av utdelningen, men när man kollar lite närmare på resultatet så förstår man varför de lämnat utdelning oförändrad i ett par år. Förhoppningsvis får de upp vinsten framöver och då lär vi kunna förvänta oss fin utdelningstillväxt.

      Må väl!

      Radera
  5. Jag sitter också tung i HM, det ät mitt största innehav. Som jag skrev i ett inlägg nyligen där jag jämförde lite med Johnson & Johnson som alternativt köp tror jag att det ät ett stabilt köp men kanske lite tråkigt. Vinsttillväxten har varit grymt dålig och jag tror inte det kommer bli fantistisk de närmsta åren heller. Däremot tror jag inte det krävs mycket för att kursen ska reagera uppåt så jag behåller mina aktier men köper inte mer. Att jämföra med KO tror jag är svårt då det är helt olika bolag och KO har så mycket bättre historik. Det dka bli spännande att se HM:s utveckling de kommande åren.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina tankar. Jag håller med dig i mångt och mycket, men har en lite positivare framtidstro på bolaget. Tror att de skall kunna dra nytta av sin storlek inom ett par år och förhoppningsvis då kunna pressa upp vinstmarginalerna och därmed också utdelningen på sikt.

      Vi får se hur det blir framöver.

      Må väl och trevlig helg!

      Radera
  6. Hej! H o M ska man haft länge då ser det bra ut. All aktiesparande handlar om tid.
    Så jag har inköp låga nivåer. Jag har även Astra som jag haft länge. Ni skulle varit med när Astra börsnoterades gick snabbt tills 10.000 kr blev en Miljon.
    Ha tålamod och satsa 10.000 till barnbarnen så är chansen stor att dom har en miljon till pensionen. Det får man kalla långsiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för kommentaren! Mycket kloka ord angående tiden och tidsperspektivet. Roligt att höra hur du har lyckats med både H&M och Astra. Förhoppningsvis kan några av de aktier jag köper idag ha utvecklat sig på samma sätt när man ser tillbaka på det om 40-50 år.

      Radera
  7. Kul att ha hittat din sida :)
    Började med aktier efter sommaren så roligt att få inspiration av andra och deras sparande!
    Sitter också rätt tungt på H&M, ca 8% av portföljen. Köpte på mig en del när det dippade i höstas. Har nu ca 680 st med ett GAV på 256 kr. Blir go utdelning dock:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Kul att du hittat sidan och att du gillar den!

      Riktigt kul också att du kör på med utdelningsinvestering. Min personliga åsikt är att jag tror att ditt köp av H&M kommer visa sig vara ett riktigt bra köp på sikt. Precis som du skriver så blir det i alla fall en rejäl slant du kan inkassera sedan på vårkanten och då förhoppningsvis återinvestera. Jag äger inte lika många HM aktier som du, men ser fram emot utdelningen till våren.

      Kul att du delar med dig, ger mig massor av motivation att fortsätta skriva mera och bättre!

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
    2. Absolut, har tänkt att återinvestera varenda krona :)
      En fundering jag kom att tänka på...låt säga att man får utdelning men kursen står ganska högt, väljer du att köpa den aktien ändå eller återinvesterar du den slanten i ett bolag som kanske dippar just då?
      För att hålla koll på "sparkvot" använder du någon specifik kalkyl?

      Må väl!

      Radera
    3. Gott att höra!

      Jag handlar alltid månadsvis i mina svenska aktier och bryr mig därmed inte om kursen är "hög" eller "låg". På så sett tror jag mig få en bra snittkurs på mina inköpspriser i mina aktier. Du kan se exempel på hur jag agerar i mina senaste transaktioner-inlägg här på bloggen. Om ett bolag dippar omotiverat mycket och på kort tid så kan jag fylla på lite extra just där.

      Jag räknar helt enkelt mitt totala sparande (ink utd) / mina totala inkomster för perioden att få fram sparkvoten. Har sett att folk gör på många olika sett här, men jag är konsekvent i mina uträkningar enligt ovan i alla fall. Min sparkvot kan du se i fliken sparkvot ovan.

      Tack för kommentaren och bra frågor!

      Önskar dig en fortsatt härlig helg!

      Radera
  8. En (mycket) sen kommentar till ditt inlägg. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om H&M men publicerade nyligen en egen analys/värdering av bolaget med ganska återhållsamma antaganden. Det viktiga som jag ser det är deras marginaler, kan de bromsa sänkningen av dessa och helst få dem att växa lite så kan värdet på bolaget snabbt öka. Gissa om jag kommer att studera deras kommande rapporter noga!

    Ha det gott och lycka till med investeringarna!
    MV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minimalist Value!

      Jag hade helt missat denna kommentaren. Tack för att du delar med dig av dina tankar och jag håller med dig om det du skriver. Jag har fortfarande tro på bolaget och framtiden får utvisa om de lyckas vända på skutan.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  9. Hej! 9,75 är det per kvartal eller för ett helt år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefine,

      9,75 är utdelningen för helåret.

      Må väl!

      Radera
  10. Och vad tror du om den nu ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Precis som många andra är jag lite skeptiskt till H&M just nu, men har valt att behålla innehavet och fortsätta att fylla på varje månad. Jag tror fortfarande att de skall kunna klara av att vända skutan, men har insett att det kan ta långt tid.

      Må väl!

      Radera
  11. 500 aktier...GAV 132...Det verkar som det nu finna ett stöd vid 120!
    Men stöd kan ju falla...får se vad som händer...men 7% DA i år i vilket fall...

    SvaraRadera