tisdag 24 oktober 2017

Aktieanalys Assa Abloy

Aktieanalys av Assa Abloy av Utdelningsstugan i videoformatIkväll är det #uppesittarkväll på twitter och det betyder att många aktieintresserade människor kommer att samlas och diskutera vilka aktier de planerar att spendera månadens lön på. Jag tycker det är hög tid att kika lite närmare på ett av de bolag jag investerar i varje månad, nämligen Assa Abloy (ASSA B). Assa Abloy har just nu en vikt på ca 1,2% av min portfölj, men jag har stor framtidstro på aktien och jag fyller på för ca 500 SEK varje månad i bolaget, så lär det bli även denna månad.






Nedan finner ni min analys i filmformat av Assa Abloy:


Aktieanalys Assa Abloy (ASSA B)





Mitt eget innehav i Assa Abloy

Nedan kan ni se mina köp jag har gjort i Assa Abloy sedan jag började investera i bolaget i Augusti 2016. Jag brukar fylla på mellan 500-1000 kronor varje månad och har ingen anledning att sluta göra det under de närmsta åren.


Utdelningsstugans köp i Assa Abloy (ASSA B)



Mitt genomsnittliga inköpspris på alla transaktionerna ovan landar på 177,93 SEK per aktie. Så med andra ord är jag hittills ner 1,20% på min investering i Assa Abloy. Det är verkligen ingen ko på isen att jag är back några kronor i aktien, jag ser det mer som positivt att jag får fortsätta öka på mitt innehav på dessa nivåer.

I portföljen finns just nu totalt 42 stycken Assa Abloy aktier. De har ett marknadsvärde på ca 7 384 SEK. Om utdelningen för nästa år ligger kvar på 2016 års nivå så skulle det betyda att jag inkasserar 126 SEK här i stugan från bolaget. Inte fy skam, men jag räknar med en höjning av utdelningen när alla siffror pekar åt rätt håll och utdelningsandelen ligger på sunda 50%. Förhoppningsvis hinner jag köpa många fler aktier på denna nivån innan det är dags för utdelning våren 2018.

Direktlänk till Assa Abloy (ASSA B) på Avanza.


Vad tycker ni om Assa Abloy?


Må väl och ha en härlig #uppesittarkväll!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Köpte själv 160 Assa Abloy 11/10 och den 16/10. Sedan gick det nedåt, och det kan jag absolut inte förstå. Men som du själv säger bör den vara stabil på sikt och nå högre höjder. Ett företag i sådan världsklass måste väl kunna få en bättre kurs på sikt?

    Skönt att höra att du också tror på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för kommentaren och att du delar med dig! Jag håller med dig och tror det kommer vara en mycket fin investering på sikt.

      Må väl!

      Radera
  2. För låg Yield för mitt utdelningskonto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lord Metroid,

      Tack för kommentaren. Jag hoppas att tillväxten i bolaget kan kompensera ut den låga direktavkastningen.

      Må väl!

      Radera
  3. bra aktie, äger genom latour

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik,

      Tack för kommentaren och för att du delar med dig. Ja det är ett riktigt fint företag och hoppas de kommer kunna fortsätta prestera lika fint i framtiden.

      Må väl!

      Radera
  4. Är det inte dags att byta namn till Utdelningsvillan? ;-)

    SvaraRadera